Blog - Sztuka chwalenia: Jak wzmacniać dzieci bez tworzenia presji?

ie (Reklama na Facebooka) (59)

Wielu rodziców, nauczycieli i opiekunów stosuje pochwały jako sposób na wzmocnienie pozytywnego zachowania u dzieci. Kto z nas nie usłyszał w dzieciństwie słów: „Brawo, świetnie się spisałeś!” lub „Jestem z ciebie dumny”? Pochwała wydaje się być najprostszym narzędziem do motywowania dzieci, ale jak każde narzędzie, musi być stosowana umiejętnie.

Źle skonstruowana pochwała może prowadzić do negatywnych konsekwencji, takich jak uzależnienie od zewnętrznej akceptacji czy lęk przed porażką. Jak więc korzystać z pochwał, by wzmacniały rozwój dziecka, zamiast go hamować?


Dlaczego pochwały są ważne?

Pochwała to sposób na komunikowanie dziecku, że zauważamy jego wysiłki, postępy i osiągnięcia. Odpowiednio użyta:

  • Buduje poczucie własnej wartości.
  • Motywuje do podejmowania kolejnych wyzwań.
  • Wzmacnia relację między dzieckiem a dorosłym.

Dzieci potrzebują poczucia, że są doceniane. Jednak to, jak je chwalimy, ma kluczowe znaczenie.


Pułapki chwalenia

1. Pochwała warunkowa: „Jestem z ciebie dumny, bo…”

Tego typu pochwały sugerują, że dziecko jest kochane lub akceptowane tylko wtedy, gdy spełnia określone oczekiwania. To może prowadzić do uzależnienia od aprobaty innych.

  • Zamiast: „Jestem z ciebie dumny, bo dostałeś szóstkę,”
  • Powiedz: „Podoba mi się, jak zaangażowałeś się w to zadanie.”

2. Przesadne chwalenie

Zbyt częste lub wyolbrzymione pochwały mogą sprawić, że dziecko zacznie ignorować ich wartość lub poczuje presję, by zawsze być idealne.

  • Zamiast: „Jesteś najlepszy na świecie!”
  • Powiedz: „Włożyłeś dużo wysiłku w to zadanie. Jak się z tym czujesz?”

3. Chwalenie tylko efektów

Skupienie się wyłącznie na wynikach (np. ocenach, nagrodach) może zniechęcić dziecko do podejmowania trudniejszych wyzwań, z obawy przed porażką.

  • Zamiast: „Super, że wygrałeś!”
  • Powiedz: „Widzę, jak bardzo się starałeś podczas zawodów. To było imponujące.”

4. Porównywanie z innymi

Chwalenie w sposób, który porównuje dziecko do innych, może wywołać rywalizację lub poczucie niższości u innych dzieci.

  • Zamiast: „Jesteś lepszy od Tomka!”
  • Powiedz: „Doceniam, jak kreatywnie podszedłeś do tego zadania.”

Jak chwalić mądrze?

1. Skup się na wysiłku, nie na wyniku

Zamiast koncentrować się na rezultacie, zauważ drogę, jaką dziecko przeszło, aby go osiągnąć.

  • Powiedz: „Widzę, że dużo ćwiczyłeś, żeby nauczyć się tej piosenki na pamięć.”

2. Używaj konkretów

Ogólne pochwały, takie jak „Świetna robota!” są mniej skuteczne niż te, które odnoszą się do konkretnego działania.

  • Zamiast: „Super rysunek!”
  • Powiedz: „Podoba mi się, jak użyłeś tych kolorów. Wyglądają naprawdę żywo.”

3. Zachęcaj do samooceny

Pochwały mogą być okazją do rozmowy o tym, jak dziecko samo ocenia swoje wysiłki.

  • Powiedz: „Co myślisz o swojej pracy? Co sprawiło ci największą satysfakcję?”

4. Bądź szczery

Dzieci łatwo wyczuwają fałsz. Jeśli pochwała nie jest szczera, traci swoją wartość.

  • Zamiast: „To najpiękniejszy wiersz, jaki kiedykolwiek słyszałem!”
  • Powiedz: „Podoba mi się, jak wyraziłeś swoje uczucia w tym wierszu. Naprawdę mnie poruszył.”

5. Uważaj na nadmierne chwalenie

Nie każde działanie wymaga pochwały. Czasem wystarczy zwykłe: „Dziękuję za pomoc.”


Alternatywy dla pochwał

Zamiast stale chwalić, spróbuj innych sposobów wzmacniania dziecka:

  • Opisuj, co widzisz: „Widzę, że samodzielnie ułożyłeś puzzle. To musiało być trudne!”
  • Zadawaj pytania: „Jak wymyśliłeś taki ciekawy sposób na rozwiązanie tego zadania?”
  • Wyrażaj wdzięczność: „Dziękuję, że tak dobrze posprzątałeś swój pokój. Teraz jest naprawdę przyjemnie.”

Pochwała to potężne narzędzie w wychowaniu, ale jak każde narzędzie, wymaga umiejętności i rozwagi. Zamiast koncentrować się na nagradzaniu rezultatów, wspierajmy dzieci w odkrywaniu ich mocnych stron, doceniajmy ich wysiłki i budujmy w nich przekonanie, że ich wartość nie zależy od wyników czy opinii innych.

Prawdziwe wsparcie to nie tylko słowa, ale także obecność, zrozumienie i wiara w potencjał dziecka. Dzięki temu nauczymy je czegoś cenniejszego niż oczekiwanie na pochwałę – umiejętności doceniania samego siebie.

Laboratorium Nastroju - nastrojomierz.pl

Jeśli artykuł Ci się spodobał, będzie nam bardzo miło, jeśli udostępnisz go na swojej stronie lub prześlesz znajomym. A jeśli masz pytania, śmiało napisz do nas: kontakt@nastrojomierz.pl – z przyjemnością odpowiemy! Jesteśmy wdzięczni za zainteresowanie i ciepło pozdrawiamy!

Udostępnij znajomym: